O companie din Cluj digitalizează aeroporturile din întreaga lume: AirportLabs


Distribuie articolul

Dacă v-ați întrebat vreodată, în calitate de pasageri, care sunt motivele pentru care în unele aeroporturi din lume operațiunile de la sol se desfășoară fără cusur, iar în altele nu, răspunsul are același numitor comun: orașul Cluj-Napoca.

O companie fondată aici în 2015 a contribuit în ultimii ani la eficientizarea operațiunilor în peste 140 de aeroporturi cu singurul scop de a face tehnologia accesibilă tuturor entităților care formează ecosistemul unui aeroport și să creeze astfel o platformă unitară de comunicare digitală. Pe scurt, compania propune o abordare digitală, față de o abordare analogică, iar marele avantaj îl aduce modelul de business: tot ceea ce înseamnă proprietate intelectuală aparține companiei, chiar dacă unele proiecte sunt dezvoltate în parteneriat cu aeroporturile.

Povestea AirportLabs începe cu Ligiu Uiorean, fondatorul și directorul firmei. Absolvent de Informatică la Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca, Ligiu a ajuns în lumea arabă în plină dezvoltare și a lucrat o perioadă ca manager de proiect de infrastructură informatică pentru noul aeroport din Abu Dhabi. Acela a fost momentul când a realizat care sunt dificultățile unui aeroport nou care se vrea modern și ce oportunități are în zona furnizorilor. După ce a epuizat această experiență s-a întors în Cluj unde în 2015 a început să adune o echipă cu background solid în inginerie și tehnologie și să creeze soluții pentru aeroporturi.

Community App la Frankfurt Airport

De unde vine eficiența?

A început cu ceea ce se numește Airport Community App o nișă care nu avea competitori, respectiv o aplicație mobilă dedicată tuturor angajaților din aeroport, construită pentru a asigura comunicarea în timp real și a facilita transformarea digitală a tuturor operațiunilor din aeroport. Aplicația este folosită în prezent de peste 120.000 de utilizatori, de la linii aeriene precum EasyJet, British Airways sau Emirates, la firme de ground handling care se ocupă de operațiuni la sol, companii de securitate, furnizori de transport sau autorități naționale de pe aeroporturi internaționale din Dubai, Londra (Gatwick, Heathrow, Stansted, Luton), Amsterdam, Munchen, Hamburg, Frankfurt, Manchester, Copenhaga, Bruxelles, Milano (Linate și Malpensa), Doha, Riyadh,  Birmingham, Edinburgh, Bristol, East Midlands, Bangalore și New Delhi și este în plin proces de adopție în alte aeroporturi din lume. Aeroporturile sunt mici ecosisteme, extrem de fragmentate. De exemplu, pe Aeroportul din Gatwick opetrează nu mai puțin de 200 de entități diferite (de la autorități de frontieră, securitate sau vamale, până la angații liniilor aeriene sau comercianți), iar Community App este folosit de 7000 de utilizatori încă din primele zile de instalare.

Avantajos este faptul că angajații au informații în timp real despre toate avioanele care aterizează și decolează, fiecare știe exact câți pasageri sunt într-o cursă, câți pasageri au nevoi speciale. Toți pașii pot fi estimați mult mai bine.

Ulterior lansării acestei aplicații, pentru firma din Cluj au început proiectele în parteneriat cu aeroporturi în funcție de nevoile lor, inclusiv pe partea sistemelor FIDS-Flight Information Display Systems, acele sisteme de afișaj din aeroporturi care în mod tradițional sunt mecanice. AirportLabs a propus ecrane digitale pe care încape mult mai mult conținut informativ.

„Aeroporturile sunt rentabile când oamenii nu pierd vremea la security, la controlul de acte, la check-in. Mai exact, aeroporturile fac bani când pasagerii sunt în zona comercială. În plus, economisesc bani dacă reușesc să scurteze toate procesele astfel încât să poată prelucra mai multe zboruri. Dacă reușești să optimizezi procesul digital astfel încât durata de prelucrare a unui zbor să fie mai scurtă, nu este nevoie să extinzi aeroportul cu mai multe clădiri și porți. Poți să faci o creștere intensivă. De acolo vine eficiența. Câștigurile mari țin de noțiunea de timp. Prin faptul că facem să circule informația exactă mult mai repede, iar procesele devin mult mai eficiente”, a explicat Doru Șupeală, director de marketing la AirportLabs.

Managementul aglomerărilor

Un alt produs (software) dezvoltat la început de compania din Cluj a fost AirportDataRouter, un integrator de date sub forma unei platforme care agregă și distribuie toate tipurile de date operaționale, precum și Laminar IQFMS, un sistem inteligent de management al aglomerărilor și fluxurilor de pasageri, care vizualizează, măsoară, anticipează și raportează în timp real aglomerările apărute în aeroport și alertează personalul aeroportului asupra potențialelor riscuri de formare a cozilor.

Oferă astfel oportunitatea fluidizării traficului printr-un răspuns imediat al angajaților din zona respectivă. Mai exact, un soft care analizează prin intermediul senzorilor proprii și care poate anticipa pe baza înregistrărilor anterioare unde pot apărea zone de aglomerare. Prin Community App personalul primește aceste date. Toate aceste aplicații dezvoltate de compania înființată la Cluj comunică între ele, iar ideal este ca aeroporturile să le încorporeze pe toate.

În cazul aeroportului din Dubai, de exemplu, au demonstrat că în zona de securitate a scăzut timpul mediu de așteptare al pasagerului de la opt minute, la patru minute și jumătate. În context de COVID-19, Laminar avertizează inclusiv asupra zonelor în care oamenii nu păstrează distanța și unde se produc aglomerări.

Un alt produs al companiei este GCAM, o platformă de tip cloud pentru operațiunile de ground handling de la sol.

„Aviația, atât aeroporturile cât și liniile aeriene, câștigă atunci când avioanele sunt în aer. Cu cât scurtezi orele petrecute la sol, respectiv operațiunile necesare debarcării și îmbarcării, cu atât ca linie aeriană poți face mai multe zboruri, iar ca aeroport poți primi mai multe zboruri. Există peste 40 de operațiuni diferite care se întâmplă la sol pe care le fac anumite companii de handling, iar noi am creat acest soft în care toate procesele sunt predefinite în aplicație și personalul de la sol știe pe rând ce are de executat. Alocarea de resurse este mult mai practică și inteligentă”, a precizat Doru Șupeală.

Compania mai are două produse speciale, printre care RealTime Airport care oferă o imagine în timp real a întregului aeroport prin monitorizarea și vizualizarea întregului spațiu operațional.

„De exemplu, în Dubai și Heathrow există în centrul de comandă un perete gigantic de ecrane pe care e reprodusă harta aeroportului și vezi în timp real tot ce mișcă acolo, astfel încât poți să faci o alocare dinamică a resurselor. În general, aeroporturile lucrau pe o schema fixă, făcută manual, pe hârtie, de câteva persoane, cu multe zile înainte. Realitatea însă contrazice mai mereu planurile teoretice făcute anterior. Mereu pot apărea incidente, probleme meteorologice, erori sau zboruri cu dificultăți. Platforma noastră RealTime permite vizualizarea situației generale a aeroportului și alocarea corectă și eficientă, în timp real, a resurselor”, explică Doru Șupeală.

VisionAir pe ecranele din Dubai Airport

Interesul pentru AirportLabs este ca în perioada următoare să se instaleze în cât mai multe aeroporturi, inclusiv în cele mici. Odată ce compania reușește să colecteze datele și de la aeroporturile mici, poate să anticipeze pentru aeroporturile mari problemele care pot apărea în operațiunile acestora. Inteligența artificială din aplicații poate să estimeze, chiar înainte de aterizarea avionului, cu câte minute întârziere va decola pentru următorul zbor și astfel informația este furnizată digital, anticipat, către aeroporturile de destinație, care își pot mobiliza resursele exact la momentul oportun, câștigând timp și eficiență.

Popularitatea aplicațiilor dezvoltare de AirportLabs este cu atât mai mult în creștere cu cât, în Europa mai ales, există o tendință de administrare privată a aeroporturilor, prin management privat aducându-se eficiență operațională. Astfel, dacă datele sunt puse în comun, câștigurile operaționale pot fi extrem de mari. Astfel de operatori cu care AirportLabs lucrează deja au intenția să ia soluțiile companiei clujene și să le ducă și în alte aeroporturi pe care le administrează.

„În Dubai, de exemplu, am implementat la început Vision Air, platforma de comunicare în timp real cu pasagerii, pe aeroportul secundar, Al Maktoum, folosit mai ales pentru zboruri regionale. Sistemul a fost asimilat rapid, apreciat pentru eficiență și dorit apoi și în aeroportul mare din Dubai. În doar trei ore a fost instalat, direct din Cluj, pe o infrastructură de ecrane foarte amplă”, a precizat Doru Șupeală.

Aplicația VisionAir este folosită în prezent de aeroporturile internaționale din Dubai, Londra (Heathrow, Gatwick), Manchester și Belfast. Laminar este activă azi în aeroporturile internaționale din Dubai, Londra (Heathrow, Gatwick), Doha, Abu Dhabi, Atena, Amsterdam și Edinburgh.

Aeroportul din Frankfurt, de exemplu, s-a aliniat proiectului SESAR Single European Sky Air Traffic Management Research, o inițiativă a Comisiei Europene și a EUROCONTROL de a crea un cer unic european, cu un scop pe care și compania AirportLabs îl urmărește: comasarea datelor astfel încât prin anticipație operațiunile din aviație să fie optimizate.

Aeroportul Frankfurt este cel mai aglomerat aeroport cu trafic de pasageri din Germania, precum și cel de-al 4-lea cel mai aglomerat din Europa. A servit peste 70,5 milioane de pasageri în 2019, a gestionat 513,912 decolări și aterizări în 2019 și este principalul hub al Lufthansa.

Echipa AirportLabs în decembrie 2019

Internii AirportLabs în 2020

Modelul câștigător

Încă din 2015, de la începuturile ei, compania a propus un alt model de business decât cel tradițional din aviație. Pe atunci, foarte puține aeroporturi înțelegeau beneficiile de a avea aplicații în cloud și nu pe serverele proprii. Acum compania Airportlabs lucrează pe un model de business numit „software as a service”, pe bază de abonament. Costurile de adopție și implementare sunt mult mai mici decât în modelul tradițional, iar timpul de implementare este extrem de scurt.

„Avem avantajul unei perspective foarte noi și nu există încă o competiție foarte amplă pe acest segment. Multe aeroporturi au încă servicii internalizate și lucrează analog, nu digital, consumând resurse care pot fi alocate spre dezvoltare. Deciziile se iau în timp, fiindcă schimbările tehnologice presupun și o optimizare a proceselor din aeroport și exersarea de noi competențe. Însă procesul de adopție nu este întotdeauna rapid și ușor, e nevoie de o schimbare de mentalitate și de interes pentru modernizare. Acoperim foarte bine Europa și obiectivul nostru este să mergem și spre aeroporturile mici. De aceea am făcut oferta către toate aeroporturile din România de a le oferi gratuit soluțiile noastre, să putem astfel conecta datele despre toate zborurile operate la noi și să facem ca România să fie între primele țări care reușesc digitalizarea acestui segment de informație util întregului spațiu aerian european. Deja pe ecranele de la Cluj funcționează Vision Air, programul de administrare a ecranelor informative dedicate pasagerilor și aparținătorilor. Am făcut implementarea într-un singur week-end, soluțiile noastre fiind oferite ca formă de sprijin în perioada aceasta grea, de pandemie. Sperăm să colaborăm la fel de bine și cu celelalte aeroporturi de la noi, acestea având beneficiul de a putea avea date operaționale precise și a putea astfel să se eficientizeze procesele interne ale aeroporturilor”, precizează directorul de marketing al AirportLabs.

Compania are în prezent 42 de angajați și echipa este în creștere. Foarte importanți pentru echipă sunt și colegii mai tineri care vin în fiecare an la internship și care, de obicei, primesc niște teme care pot să devină în viitor funcționalități în aplicațiile companiei. Majoritatea sunt oameni cu pregătire tehnică, dar echipa include și persoane care nu au background tehnic, dar care înțeleg specificațiile clienților, le traduc în task-uri și apoi delegă task-urile către echipa de development. 12 oameni noi au venit în companie în mai puțin de un an.

Ligiu Uiorean, AirportLabs

„Într-o firmă mică viața e mult mai intensă decât într-o corporație. Comunicarea e amplă și rapidă, iar colaborarea pragmatică este esențială. De aceea noi nu abordăm lucrurile birocratic și nu avem neapărat un program de lucru tradițional, de luni până vineri de la 8 la 16. E multă libertate și flexibilitate. Fiecare începe lucrul la ce oră dorește, își organizează ziua după cum consideră și închide laptopul la ce oră dorește, important este să își realizeze obiectivele și să participe la întâlnirile programate care sunt legate de munca lui. Când vrei să îți iei concediu, îți iei concediu, desigur cu bun-simț față de ceilalți. Dar și când apare o urgență, toată lumea implicată se ocupă de ea, chiar dacă are zi liberă. Dacă ai un laptop sau un telefon pe aproape, totul se poate rezolva rapid, prin colaborarea colegilor din echipă”, explică Ligiu Uiorean, fondatorul AirportLabs.

Compania este profitabilă din anul trei, dar nu se laudă cu cifre, pentru că deocamdată nu este interesată să atragă investitori sau capital. Compania are traseul ei, bine calculat. Costurile sunt mai mici decât cele ale competitorilor, fiindcă și tehnologiile cu care lucrează sunt mult mai noi și mai performante. Există și avantajul de a avea sediul în Cluj, un oraș cu resursă umană excelentă și deja foarte bine conectat cu aeroporturile mari din lume. În privința strategiei de dezvoltare a clientelei, abordarea este una activă, dar nu foarte agresivă sau expansivă.

„ Până acum, ne-a avantajat foarte tare faptul că am dezvoltat parteneriate cu aeroporturi conștiente de valoarea digitalizării și interesate de performanță și eficiență. Primii care ne-au adoptat soluțiile le-au confirmat utilitatea și beneficiile și așa i-au influențat și pe alții, prin exemplu. Oportunitățile de digitalizare a lumii aviației sunt uriașe. Întrebarea este când faci schimbarea? Când îți dai seama că nu mai poți fi profitabil ca aeroport gândind analogic și folosind tehnologii vechi? Aeroporturile reprezintă o zonă pe care putem să o digitalizăm până la nivel de detaliu. Pe noi ne-a interesat să facem produse care pot fi vândute în mod repetitiv și astăzi avem șapte astfel de produse pe care oricând putem să le implementăm în orice aeroport din lume, chiar de la distanță. În toată lumea și în toate sectoarele economiei inovatorii dictează trendul. Toți se vor uita care sunt cele mai moderne și profitabile aeroporturi și noi suntem acolo”, a concluzionat Ligiu Uiorean.

Distribuie articolul

Lasa un comentariu

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Edițiile Sinteza
x
Aboneaza-te